איזה יין תשתו?

יין ואוכל הם שילוב מושלם כאשר יודעים להתאימם האחד לשני. היין צריך להשלים את המנה המוגשת וולהעצים את החוויה. בעבר היו מספר אמונות לגבי יין לבן והמנות עימן הוא מוגש וכד', אך היום הכל פתוח בשל מגוון היינות והזנים הקיימים. 

נתחיל בעקרון אופי המנה ואופי הארוחה, חשוב לזכור כי טעמים לא צריכים להשתלט אחד על השני אלא להתמזג באופן טבעי שיאפשר ללמנה לבוא לידי ביטוי ושהיין ישלים את המנה ויאפשר סגירת מעגל בכל טעימה וטעימה. 

מנת פתיחה עדינה כמו סושי, קרפצ'יו, סלטים קלילים זקוקים ליין יבש קליל ממשפחת היינות הלבנים כגון: שרדונה, שאנין בלאן סוביניון בלאן, ואם אנו מעדיפים יין אדום אז בהחלט ניתן ללוות את המנה עם יינות אדומים שלא עברו יישון בחבית ועל כן יהיו קלילים יותר, כגון סנג'ובזה, שירז, קברנה סוביניון. 

למנה העיקרית שעל פי רוב כבדה יותר מומלץ לצרף יין שיושן בחבית בעל נוכחות. אך שוב גם כאן צריך לשים לב 

למשל קדירת בשר תתאים נהדר עם מרלו, קברנה סוביניון, ברברה, פטיט סירה. בעוד ארוחת "על האש" תהיה טעימה ומודגשת יותר עם יינות אדומים יבשים שהתיישנו כ14-18 חודש בחבית ובעלי חומציות בינונית המקלה על השומניות של הבשר ומשלימה אותו. זנים טובים לכך יהיו קברנה סוביניון, קברנה פרנק, קריניאן, זינפנדל ובלנדים בורדולזיים. 

מנות הדג והירק המבושל יתאימו לשילוב עם יינות בעלי גוף מלא וטעם עשיר כויוניה, שרדונה, שאנין בלאן בקטגוריית הלבנים. ובקטגוריית האדומים יתאימו יותר המלבק (ארגנטינה) הריוחה (ספרד), פינו נואר (ארה"ב).

גבינות שמנות – יין אידאלי יהיה יין שלא יאפיל על הגבינה וידלל את תחושת השומניות שלה. על כן יין לבן יבש, יינות רוזה יתאימו בארוחה שכזו. 

טרום מנה אחרונה – קינוח 

על מנת שפלטת הטעמים בפה תוכל לבצע את המעבר לקינוח, עלינו לשטוף את הפה עם יין זני בעל אופי מתקתק עדין כגון גוורצטרמינר, שאנין בלאן, ויוניה – זנים לבנים חצי יבשים. 

מנות אחרונות 

רבים נוטים לטעות ולחבר לקינוח יינות מתוקים או חצי יבשים. שילוב כזה יכול להפוך לפצצת סוכר שלא תאפשר לכם ליהנות מהקינוח. לכן כשאתם מגיעים לקינוח מומלץ בד"כ לבחור בין אפריטיף מתוק כמו פורט או ליקר לצד כדור גלידה או לוותר על האלכוהול בכלל. 

העקרונות לבחירת יין לארוחה

קודם כל התחברו ליין שאתם אוהבים, שמאפשר לכם ליהנות מהחוויה וכשאתם פותחים אותו הארומה של הפקק משמחת אתכם. השאירו את הבקבוק פתוח למשך כ10-15 דקות על מנת שיוכל להתאוורר ורק אז מזגו לכוס. 

שימו לב לאורחים שלכם – לא כל אורח יתחבר ליין שאתם אוהבים ולכן כדאי לחשב מראש איזה יינות פותחים. תזכרו נשים לא בהכרח אוהבות יין לבן למרות שזו הדיעה הרווחת. 

מורכבות ופשטות – מנה קלה ופשוטה זקוקה לבן לוויה שאינו מורכב ומתאים לה. זה יכול להיות יין צעיר שלא התיישן בחבית עץ לבן, אדום, רוזה. 

כאשר אתם פותחים יינות אדומים שהתיישנו בחביות הקפידו לפתוח אותם כבר לפני תחילת הארוחה על מנת שכאשר תגישו אותם כבר יהיו במלוא טעמם ונעימים לחיך. 

בישול ביין – יין טוב משנה משמעותית את המנה, גם כשמדובר בבישול. רצוי שהיין שילווה את הארוחה / המנה המוגשת הוא זה שנבשל איתו. זה לא בזבוז, זה העצמת המנה. 

עפיצות – תחושת יובש בפה שאופיינית ליינות צעירים או ליינות מתיישנים שנפתחו והוגשו מיד. על פי רוב ניתן להפחית משמעותית תחושה זו כשאנו פותחים את היין כחצי שעה לפני ההגשה וכך היין מתרכך במעט. 

 

 כתבה:  אילנית צמח – אשת יין ותיירות, העוסקת בפיתוח עסקי ליקבים, שופטת בתחרויות יין מקצועיות, ומובילת דיעה בתחום.